Chia sėklos

01/12/2021

Naudingas maisto produktas, ypač virtuvėje pasitarniausiantis tiems, kas alergiški pienui, kiaušiniui ar žuviai

CHIA sėklos, lietuviškai vadinamos ispaninio šalavijo sėklomis (vertinys iš actekų kalbos - energija).  Tai beskonis, bekvapis produktas, derantis praktiškai prie visų patiekalų ir pasižymintis visa puokšte naudingų medžiagų ir gerųjų savybių. O ar pas jus namie yra chia sėklų?

Jeigu dar ne - 8 faktai, kurie paskatins susipažinti ir susidraugauti

  • Skaidulų šaltinis. Skaidulų jose daugiau nei džiovintose slyvose. Gerina virškinimą, turi savybę malšinti norą užkandžiams, padeda reguliuoti cholesterolio kiekį.
  • Daug antioksidantų.
  • Puikus įrankis norintiems sulieknėti. Ne tik suteikia sotumo, bet ir padeda paspartinti medžiagų apykaitą.
  • Puikus produktas alergiškiems pienui, kiaušiniams, žuviai. Kodėl?
  • Puikus kiaušinio pakaitalas - rišamoji medžiaga patiekaluose.
  • Kalcio jose daugiau nei piene, puikus šaltinis praturtinti mitybą kalciu, jei nenaudojate pieno produktų.
  • Omega-3 riebalų rūgščių jose daugiau nei lašišoje.
  • Gerina miego kokybę. Savyje turi aminorūgšties triptofano, o nuo jo priklauso seratonino ir melatonino kiekis, kas svarbu kokybiškam miegui.
  • Turi teigiamą poveikį plaukams - suteikia blizgesio. Jose gausu baltymų, lengvai virškinamų aminorūgščių, taip pat vitaminų, omega-3 riebalų rūgščių, mineralų. Visa tai ypač naudinga plaukams!

Kur panaudoti?

Chia sėklos bekvapės ir beskonės, tad puikiai dera į visus patiekalus: galima gardinti košes, padažus, kokteilius. Skanus ir sveikas pusryčių pasirinkimas - chia pudingas. Chia tinka ir kaip pagardas ant duonos, salotų, net ir į ryto vandens stiklinę (kuo naudinga stiklinė vandens prieš pusryčius - daugiau apie tai čia).

Nerekomenduojama apdoroti termiškai, mitas ar tiesa?

Apdorojus jas termiškai nieko nenutiks, tačiau kuo mažiau apdorosime - tuo daugiau naudingų medžiagų jose liks. Visgi yra įrodyta, kad ir apdorojus termiškai chia sėklose išlieka daug naudingųjų medžiagų.

Atsargiai, ką reikėtų žinoti

Ar jos gali būti alergernas? Su alergenais taip yra, kad jei gali slypėti bet kur. Rašoma apie riziką alergizuoti tiems, kas alergiški sezamo sėkloms.

Jeigu naudojate nebrinkintas sėklas, rekomenduojama naudoti jų nedaug: stemplėje šios sėklos sugerdamos skysčios ir bringdamos kelia riziką užspringti.

Gal į kasdienių produktų TOP 10?

Nežinau kaip jūsų namuose, tačiau manojoje virtuvėje chia sėklos užima garbingą poziciją ir dalyvauja kasdienybėje taip pat dažnai, kaip ir maistinės mielės (apie pastarąsias, kodėl ir kas, daugiau rasite čia). Linkiu pažinti ir pamėgti šį produktą, o jeigu jau pažįstamas - nepamiršti. 

Kur jį rasti? Visur! Labai džiugu, priešingai nei kitais sveikais produktais, šiu prekiaujama praktiškai visur, tad turbūt lengvai rasite mėgiamoje maisto prekių parduotuvėje.

Viskas BE - skanus gyvenimo būdas be alergenų!



Šaltinis - straipsnis LRT.lt, kuriame aprašytas Lietuvos sveikatos mokslų universiteto profesorius Alvydo Unikausko ir subalansuotos mitybos ekspertės Ritos Šilenskienės pokalbis laidoje "Klauskite daktaro".