Hipoalerginė dieta. Sveiki pusryčiai - skanūs pusryčiai?

07/19/2020

Tobulas rytas tas, kurio pusryčiams nepriekaištingai paruoštas Benedikto kiaušinis. Apskritai, kiaušiniai ir patiekalai iš jų, iki susidraugaujant su hipoalergine dieta, dominavo mano ryto meniu. 

O kaip gi skanūs pusryčiai be keleto šaukštų kvietinių miltų, šlakelio pieno, keleto šaukštų varškės ar gabalėlio sviesto? Omletas, kiaušinienė, virti kiaušiniai ir skrudinta duona, lietiniai blyneliai ir beribė fantazija renkantis jų įdarą bei padažus..! Nepamirškime ir paprasto bet tikrai ne prasto pasirinkimo pradėti rytą - karšti sumuštiniai. O kaip gi rytinė avižinė košė su keletu pagardų pagal dienos nuotaiką ir fantaziją? Be abejonės ir šis pasirinkimas taip pat nusipelno garbingos vietos gardžių pusryčių meniu

Atrodytų ir kas čia tokio, viskas žinoma, viskas skanu, bet ką daryti, jei ėmė ir "nutiko" hipoalerginė dieta, gerokai pakračiusi šį nusistovėjusį pusryčių pasirinkimų sąrašą ir iš visų aukščiau paminėtų variantų palikusi vieną, vieną vienintelį - avižinę košę? Tiesa, košė liko, bet jos mylimiausias receptas pakeistas iš pagrindų, gimė nauja skaniausia jos versija. Taip pat su laiku naująją savo versiją surado ir karšti sumuštiniai, ir ne tik jie, atkakliai paplušėjus ieškant to tinkamiausių ingredientų derinio, eksperimentų ir užsispyrimo dėka gimė ir nauja blynelių versija - blyneliai su bananais, tik kitaip. Išvada - po šalto dušo, pavadinimu hipoalerginė dieta, apšilus kojas ir padirbėjus su palankių ingredientų žvalgyba pakeičiant tokius produktus, kaip pienas, kvietiniai miltai, kiaušinis, sviestas, įjungus šiek tiek fantazijos ir įdėjus pastangų, pusryčiai tapo ir vėl puikia dienos pradžia, sugrįžo pasirinkimas dieną pradėti skaniai.

Taigi kas pusryčiams, jei užklupo hipoalerginė dieta? Ar sveiki pusryčiai, kuriuose tik patiekalai be alergenų, yra skanūs pusryčiai? Kokia ta naujoji avižinės košės be pieno versija? Kokios tos iš naujo atrastos kruopos pusryčių meniu bei variacijos pagardais?

Avižinė košė - visiems puikiai pažįstamas pusryčių pasirinkimas, kurį itin paprasta paruošti ir, su vienokiu ar kitokiu pagardų pasirinkimu, kas saldžiau, kas sūriau, dauguma turime mėgstamiausią savąją jos versiją. Manoji buvo neįsivaizduojama be pieno savo sudėtyje, bet hipoalerginė dieta paskatino pasitelkti šiek tiek fantazijos, ir, turiu pripažinti, surasta naujoji šio patiekalo versija gerokai pranoko savo skoniu ankstesniąją! 

Kokia ta mano gardžiausia - be alergenų? Kokosų aliejuje pakeptas ir cinamonu pabarstytas bananas (kriaušė ar obuolys), chia sėklos, sauja razinų, na ir, žinoma, avižos bei vanduo. Tiesa, aš renkuosi avižinius dribsnius be gliuteno (pasidalinau šiuo atradimu maisto produktų skiltyje), tuos pačius verdu ir savo mažajai valgytojai.

Be kokosų aliejuje keptų vaisių, chia sėklų, razinų, taip pat puikiai patiekalą praturtina ir lūkštenti saulėgražų branduoliai, moliūgų sėklos, kokoso drožlės, džiovintos raudonojo raugerškio uogos, o priklausomai nuo sezoniškumo ir šilauogės, mėlynės, gervuogės. Pasaldinimui ir skonio paįvairinimui tinka ne tik kokosų aliejus, bet ir kokosų pienas (koncentruotas), augalinis kokosų pienas (ar kitas augalinis pienas, kurį praleidžia jūsų hipoalerginės dietos filtras), agavų sirupas. Visi šie pagardai puikiai praturtina ne tik avižinę košę, bet ir, pavyzdžiui, kukurūzų košę (polenta). Beje ši labai panaši į vaikystę primenančią manų košę!

Kas dar? Sveikų košių receptai gali būti patys įvairiausi. 

Nepamirškime ir tokių, kaip: sorų kruopos, bolivinė balanda (kinva), grikiai, ryžiai (šie Tėjos alergenų sąraše, tačiau man juos vartojant retai ir saikingai, jokios alerginės reakcijos jai nepasireiškia). Šias košes ypač praturtina linų sėmenų aliejus ar alyvuogių aliejus (po keletą lašų), pagardinti puikiai tinka paskrudintos šoninės ar lašinukų gabalėliai (tik ne rūkyti, o sūdyti ar švieži), kepinti pievagrybiai, morka, cukinija, baklažanas (daržovių pasirinkimas priklauso nuo sezoniškumo, Jūsų fantazijos ir alergenų sąrašo), svogūnas ar jo laiškai, špinatai, anksčiau minėtos moliūgų sėklos ar saulėgrąžos, chia, žiupsnelis smulkintų šviežių krapų. Skanumėlis!

Nežinau kaip jūs, bet aš nė nenumaniau, kad košių meniu gali būti toks platus, o patiekalai tokie skanūs. Esu tikra, kad hipoalerginės dietos dėka sulipdyti minėti receptai taps įpročiu mūsų šeimoje net ir atsisveikinus su šia dieta. Tikiu, kad pasufleruotas košių ir jų pagardų sąrašas praturtins ir jūsų pusryčių meniu. Receptų skiltyje rasite keletą mūsų šeimos mėgstamiausių, labai linkiu paeksperimentuoti ir taip pat surasti savasias mėgstamiausias versijas be alergenų.

Sumuštiniai ir karšti sumuštiniai BE?

Kodėl gi ne! Priklausomai nuo alergenų sąrašo, galima surasti kuo pakeisti ir sumuštinių duoną bei batoną. Griežčiausiuoju atveju (jei netoleruojami ne tik kviečių produktai, bet ir rugiai nėra pageidaujamų sąraše) sumuštinio pagrindui gali pasitarnauti paprasčiausi kukurūzų trapučiai (jei ryžiai nėra įtraukti į jūsų alergenų sąrašą, tuomet ir ryžių trapučiai), švelnesniuoju - ruginė duona. Būtent pastaroji man puikiai pasitarnavo ir į sumuštinių keptuvę. Kas viduje? Išnaršius mėsos gaminių skyrių į mano favoritų sąrašą pateko virta kalakutienos filė (priminsiu, vištiena, jautiena, ir visi rūkyti mėsos gaminiai mūsų alergenų sąraše), patogiai supjaustyta riekelėmis sumuštiniams, majonezas, kurio sudėtyje nėra kiaušinių, marinuoti agurkėliai ar svogūnėliai.

Žinoma, sumuštinio sudėtis anaiptol nėra įprasta, kai iš raciono eliminuotas batonas (sumuštinių duona), sūris, garstyčios ir visi padažai (bent jau man kol kas nepavyko surasti nei vieno, kurio sudėts būtų be potencialaus alergeno. Radote? Pasidalinkite!), bet, pasiilgus sumuštinių keptuvėje skrudintos duonos kvapo - nors ir hipoalergiškai, bet tikrai skanu.

Sveiki pusryčiai - skanūs pusryčiai?

Hipoalerginė dieta gerokai pakoregavo meniu, norint dieną pradėti skaniai, tačiau kaip jau minėjau, kartais maži praradimai gali vesti link naujų didelių atradimų. Jei ne ši dieta, mūsų racione nebūtų atsiradę visi minėti sveikų košių receptai, taip pat ir blyneliai su bananais patapo gerokai sveikesniais, o skoniu tikrai ne prastesniais. Dar vis eksperimentuoju naujų gardžių skonių ieškodama savo virtuvėje aš, linkiu, kad hipoalerginė dieta fantaziją išmankštintų gerąja linkme ir jums. 

Receptų skiltyje rasite keletą mano šiame straipsnyje minėtų nedidelių atradimų. Turite tokių ir jūs? Pasidalinkite!